Nogle bolde hopper bedre end andre.
En bestemt bold kan karakteriseres ved sin
restitutionskoefficient:
Forholdet mellem tilbagespringshastigheden Vf og kollisionshastigheden Vi (f: final=slut, i: initial=start),
når den hopper på et hårdt, ubevægeligt underlag.
Restitutionskoefficienten r = Vf / Vi.
Fysikere har eksperimentelt eftervist, at for de fleste bolde forbliver dette hastighedsforhold
konstant over et langt interval af kollisionshastigheder.
Den mængde kinetisk energi, der omdannes ved sammenstødet kaldes
kollisionsenergien (bliver til termisk energi).
Denne java applet viser effekten af
forskellige restitutionskoefficienter.
1. Du kan indtaste forskellige værdier for restitutionskoefficienten som(Vo/Vi).
Tryk på return -knappen for at starte animationen.
2. Du kan ændre boldens starthastighed Vx .
Klik i nærheden af den blå pilespids (repræsenterer boldens hastighed)
og træk til venstre/højre.
3. Tryk på Start-knappen for at starte/genstarte animationen.
Animationen stopper automatisk, når bolden hopper ud af skærmen.
4. Tryk på Reset-knappen for at nulstille til startværdierne.
Det vil også rense skærmen.
5. Klik med musen for at stoppe animationen.
Hvis du venstre-klikker,
stopper animationen midlertidigt.
Hvis du højre-klikker,
stopperanimationen - højreklik igen og den fortsætter.
6. Musekoordinaterne (X,Y) vil blive vist, når musen er inden for vinduet.
Du kan beregne tiden t af dit kendskab til X og Vx
Du skulle kunne få en graf som denne (klik her).
Your suggestions are highly appreciated!
E-mail : Please click hwang@phy03.phy.ntnu.edu.tw
Author¡GFu-Kwun Hwang, Dept. of physics, National Taiwan Normal University
Last modified :